Create your own banner at mybannermaker.com!

Disclaimer

Pihak kami tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini serta tidak boleh ditafsirkan sebagai ejen kepada, ataupun syarikat. Maklumat yang dikumpulkan adalah bagi tujuan rujukan umum sahaja. Kami sentiasa berusaha untuk menerbitkan maklumat/bahan/artikel yang lebih diyakini dengan setepat dan secepat mungkin, namun ia tetap masih tanpa jaminan. Pihak kami tidak membuat apa-apa pernyataan atau waranti berkenaan dengan blog dan maklumat dan bahan terkandung dalam blog dan tidak akan bertanggungjawab sebarang bentuk kerugian, secara langsung atau tidak langsung, yang berkaitan atau khusus, turutan, termasuk tetapi tidak terhad kepada kerugian berbentuk kehilangan keuntungan, kepercayaan atau kerugian tak ketara yang lain.Beberapa jenama racun yang disebut sebagai contoh bukanlah satu bentuk promosi atau diskriminasi produk dan hanya sebagai rujukan semata-semata.


Tuesday, October 20, 2009

RACUN YANG TIDAK DIBENARKAN PADA SAYURAN

Untuk maklumat pembaca, terdapat perawis aktif racun yang tidak boleh digunakan pada sayur-sayuran. Salah satu sebab ialah penggunaan racun tersebut akan mendatangkan masalah terhadap Maximum Residue Limit (MRL). Kebanyakan racun tersebut adalah dalam kumpulan Organophosphate (OP).

Diantara perawis aktif tersebut ialah

1. Profenofos
2. prothiofos
3. Quinalphos
4. Triazolphos
5. Phenthoate
6. Metamidophos
7. Monocrotophos
8. Acephate

Ini bermakna setiap jenis jenama racun yang mengandungi perawis aktif tersebut adalah tidak boleh digunakan pada sayur-sayuran.

No comments:

Post a Comment